لبخند حلال

🔷 سایت رسمی لبخند حلال😃 🔷با هم حلال بخندیم 😉 یه لبخند حلالی باش👋

لبخند حلال

🔷 سایت رسمی لبخند حلال😃 🔷با هم حلال بخندیم 😉 یه لبخند حلالی باش👋

شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۲۰ ب.ظ

لبخند حلال


چرا لقب پیامبر اکرم (ص) ابوالقاسم است ؟

. 👇👇👇

.

خوش اخلاق ترین شما،

آنان که نرمخو و بى آزارند،

با دیگران انس می گیرند

و دیگران نیز با آنان انس و الفت مى گیرند.

زهد ص 30 ، ح 75

💐ولادت پیامبر رحمت و مهربانی (ص) و امام صادق (ع) مبارکباد💐💐💐💐💐💐💐

@labkhande_halal 💐

.

چرا لقب پیامبر اکرم (ص) ابوالقاسم است ؟

.

نه تنها عبادات، بلکه القاب و اوصاف معصومین (ع) نیز حکمتی غیر از آن معانی ظاهری دارد. ما موظفیم این کلمات را بر زبان جاری کنیم؛ اما باید به دنبال این باشیم که باطن این کلمات و حکمت این عبارات و الفاظ چیست؟

.

شخصی از امام صادق (ع) سوال کرد: چرا رسول خدا را ابوالقاسم می گویند؟ فرمود: برای اینکه آن حضرت فرزندی داشت به نام قاسم و چون پدر قاسم بود از این جهت به رسول خدا، ابوالقاسم می گفتند. راوی عرض کرد: این معنا را من می دانم؛ کمی روشنتر بیان کنید چرا رسول خدا (ص) را ابوالقاسم می گویند؟ حضرت فرمود: چون علی بن ابی طالب(ع) قسیم الجنه و النار است، قاسم است؛ یعنی قسمت کننده بهشت و جهنم است. در قیامت آن حضرت به اذن خدا جهنمی ها را به جهنم و بهشتی ها را به بهشت فرا می خواند. پس علی (ع) فاسم است. و چون خداوند متعال علی بن ابی طالب را در همان دوران کودکی به دامان پیامبر منتقل کرد و از همان طفولیت رسول خدا معلم و علی بن ابی طالب شاگرد پیامبر ورد و از آنجا که هر شاگردی فرزند استاد است و استاد حق پدری بر او دارد، پس علی(ع) به منزله فرزند اوست. از این رو پیامبر(ص) را ابوالقاسم می نامند.

.

این معنا و تفسیر برای ابوالقاسم از حکمت این کنیه است. و هر کسی نمی تواند بفهمد و معنا کند.

.

مرحوم حاج شیخ محمد تقی آملی که در علم و عمل کامل بود، روزی بعد از درس این حدیث را نقل کردند و بعد فرمودند: اگر این شخص شرح صدر بیشتری می داشت و باز هم سوال می کرد، حضرت بیان دیگری می فرمود.

.

منبع: حکمت عبادات،نویسنده آیت الله جوادی آملی

.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی